یارسانها شیطان پرست و کافرند یا کرد و کردستانی؟

0
383

آئین یاری یکی از کهن ترین باورهای ایران باستان می باشد که ترکیبی از چهار آئین زروان،کیومرث،میترا و زردشت می باشند که از همان دهه های نخستین تهاجم و اشغال قلمرو ساسانیان که جغرافیای وسیعی را در بر می گرفت با مبارزات تدافعی و خستگی ناپذیر و دفاع از کیان و سرزمین و بازماندگان زبانی و فرهنگی نیان خود و مسلک فلسفی – عرفانی و باورهای عمیق و ریشه دار دیرینه ، علیه اشغالگران و متحجران واپسگرا بپا خواستند و در این مصاف و جدال نابرابر چه بسیاری از دلیران در راه آرمان آزادی جان خود را فدا نمودند.
این آئین کهن باستانی در روح بزرگ انسان باور خداوندگاری چون منصور حلاج و کسانی دیگر مانند عین القضات و سهروردی می توان جستجو کرد که نوای حق و در سایه حقیقت زیستن را با زبان گورانی ( پهلوی میانه) بر پرده تنبور می نشاند و و این چنین تر دستانه آن را ترویج و جاودانه می سازند.
اعراب با نادیده گرفتن آزادیهای فردی و اجتماعی جامعه تحت سلطه خود در صدد سرکوب و تفتیش عقاید آنان بر آمده و به سبب دگر اندیشی و باوری دیگر به اذیت و آزار و شکنجه و کشتار بیرحمانه آنها پرداخته و تا جایی که عرصه را بر آنها تنگ نموده و به ناچار جلای وطن کرده اند و آئین خود را به صورت پوشیده و مخفی نگه داشته اند و در فضای خصوصی به نیایشهای خود مبادرت می ورزیدند.
پیروان این آئین که بعضی وقتها به اشتباه این آئین را علی الهی ، صوفیه و غیره می پندارند ،به سه اصل پندار نیک،گفتارنیک و کردار نیک باور زرتشتی نزدیکی بسیار دارند و در کوران تاریخ به صورت سینه به سینه تمام آداب و رسوم خود را محفوظ نگه داشته اند.
پیروان آئین یارسان بیشتر در کرمانشاه و در اطراف کوه دالاهو زندگی می کنند البته عده ایی از آنها در کرکوک،سنجار،شنگال و اطراف موصل عراق به عنوانهای مختلف چون ایزدی(یزیدی) و کاکه ایی و هاورای نیز گفته می شوند، زندگی می کنند که همه آنها جغرافیای کوردستان محسوب میشود.
با توجه به جغرافیای سیاسی کوردستان و نیت های غیر انسانی تمامیت خواهها، به دلیل شناخت دیرینه از ملت کورد، راءی خود را بر تجزیه کوردستان بین چهار کشور مختلف ایران ، عراق ، ترکیه و سوریه متمرکز نمودند تا مفهوم اتحاد را بین آنها ایزوله نمایند.
باور مسلمانی که از میراث تازی های وحشی بیابانگرد بود با زور شمشیر و سبعیت و درنده خویی بر مردمانی نیک نهاد کورد یوغ گردن نهاده شده بود به مرور جزء فلاکت و سیه روزی توفیری برای ملت کورد نداشت و چالشی جدید ایجاد نمود و جغرافیای سیاسی مرز بندی شده کنونی را از بعد مذهبی نیز مرز بندی و مجزا کرد و به چهار آئین متفاوت مسلمان شیعه، مسلمان سنی،یارسانی و یزیدی تقسیم نمود که این ضربه مهلک پیش از مرز بندی جغرافیای سیاسی بر پیکر کوردستان وارد گردید که از هزار چهار صد سال پیش تا کنون یکی از دلایل عدم تشکیل کوردستان بزرگ واحد بوده است.
با توجه به اینکه بیشتر مردم به اسلام شیعه و سنی باورمند هستند زمینه برای کسب حقیقت از جوانان کورد سلب نموده و آنها را گمراه نموده و علیه آئین یارسان تبلیغات مسموم به صورت سیستماتیک راه اندازی نموده وبا برچسب هایی به مثابه شیطان پرست و نجس به جامعه معرفی می کنند که خود شاهد عینی بر این مهم بوده که آخوند پنج ریالی و روضه خوان مسلمان اعم از شیعه و سنی بر منابر مداحی خود قوم قلخانی را که باور یارسانی دارند و در دامنه کوههای دالاهو گذران زندگی می کنند، قومی غیر مسلمان هستند و به باور خاصی نه تنها پایبند نیستند بلکه آنها را اهل حق( باوری است از ادغام اسلام و زرتشتی) و کافر خوانده و اعمالی چون سر بریدن را در کارنامه خود دارند.به گواه تاریخ گذشته و اکنون نیک پیداست آنهایی که اعمال شنیعی چون سر بریدن ،مثله کردن، زنده آتش زدن و به دختر 9 ساله تجاوز کرده اند و صلیب کشیدن و زنده به گور کردند از کدام باور و عقیده پیروی می کنند.
تاریخ کورد عرصه جولانگه تمامیت خواهها بوده و از طریق ماموران و مزدوران خود علیه ایده آل خواهی و حق خواهی کوردها موضع گرفته اند و به پروپگاندای دروغ و گمراه کننده دست می زدند و اهداف شوم خود را پیش می برند.
دشمنان کورد به خوبی آگاه هستند که آئین یارسان یکی از باورهای کهن و باستانی و خاص کوردها می باشد و به هر نحوی از انحاء در صدد پایمال و به فراموشی سپردن آن در اذهان تاریخ می باشند . در معادلات سیاسی پیش روی دولتهای که جغرافیای کوردستان را به یغما برده اند،سعی بر به مفرط کشاندن ضعف ملت کورد دارند و برای این مقوله در تمام میدانها نبرد از جمله سوریه،عراق،ایران و افغانستان از سربازان دلیر کورد بهره می جویند تا به یک تیر دو هدف بزرگ را به نشانه رفته باشند.
رژیم جمهوری اسلامی ایران کوردهای شیعه و سنی را برای کسب منافع خود مقابل همدیگر قرار میداد ولی یارسانی ها دست آنها را خوانده و فریب سیاستهای ریا و تزویر ملاها نخورند که این نشان از درایت و هوشمندی رهبران و پیشوایان این مکتب در کوردستان دارد.پیشوا و رهبر آئین یارسان سلطان اسحاق در یکی از کلامهای خود گفته اند که من برای دین و آئین کوردها مبارزه میکنم و کتابی که که با عنوان کلام مذهبی از آن یاد می کنیم به زبان کوردی گورانی( پهلوی میانه) که یکی از قدیمی ترین لهجه های زبانی کوردی است نوشته است.
با اوصاف تجاوزات پی در پی بد خواهان ستیزه جوی عرب آئین یاری در چارچوب فرهنگ اصیل کوردی به قوت خود باقی مانده و خواهد ماند چرا که کافر و شیطان پرست نیستند بلکه کوردی با شهامت هستند و چون در عدم پذیرش آئین عرب تازی سرپیچی کرده و سر باز زده اند برای همین همیشه انگشت اتهام ناروا به سوی آنها دراز شده و دولتها کارهای غیر انسانی خود را به این باور نسبت می دهند.
ما پیشروان مبارز آئین یارسان به مبارزه خود علیه شونیسم حیله و تزویر فارس،عرب و ترک ادامه خواهیم داد تا زمانیکه به اهداف خود دست پیدا کنیم. به امید محقق شدن آزادی کورد و کوردستان.
علی فضلی
7.2.2015