گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت آزادی ادیان

0
344
باتوجه به، گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت آزادیهای دینی، در سراسر دنیا، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو در جلسه انتشار این گزارش گفت: آزادی های دینی برای آغاز شکل گیری جامعه دمکراتیک آمریکا حیاتی بود و دفاع از آن برای آینده ما ضروری است
در جوامعی که آزادی های  دینی ، اندیشه و قلم، بیان، مطبوعات و تجمعات مسالمت آمیز مورد حمله قرار بگیرند، آنجا شاهد درگیری، بی ثباتی و تروریسم هستیم و از سوی دیگر، حکومت ها و جوامعی که از این آزادی ها حمایت می کنند از ثبات و امنیت و آرامش بیشتری برخوردار هستند..

در سال گذشته(۲۰۱۷) حکومت جمهوری اسلامی ایران همچنان  به اعدام های خود با جرم و اتهام “محاربه”  ادامه داد. از جمله اعدام چهار نفر در تاریخ ٢۰ دسامبر در زندان رجایی شهر کرج، و اعدام چهار مرد به اتهام “دشمنی  با خدا” (محاربه) در ماه سپتامبر در استان کرمان اقدام نمود..

درگزارش سالانه آزادی ادیان، وزارت خارجه آمریکا در خصوص مردم یارسان چنین بازگونمود: اگر چه حکومت ایران پیروان مذهب یارسان (اهل حق) را شیعه می داند اما تبعیض های گسترده ای علیه آنها در امور آموزشی، استخدامی، و یا حضور در انتخابات اعمال می نماید. قابل ذکر است جمعیت مردم یارسانی در ایران بیش از ۱ میلیون نفر می باشد. در انتخابات مه ۲۰۱۷ از ۳۰ کاندیدای یارسانی برای رقابت در انتخابات شورای شهر هشتگرد، ۲۸ نفر از آنان رد صلاحیت گردید که یک ماه بعد، آنها در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران،  از ایشان تقاضا نمودند  که در خصوص وضعیت آنها از منظر قانون اساسی شفاف سازی نمایدا، اما متاسفانه تا کنون هیچ پاسخی به مانند سابق، نگرفتند

سازمانهای حقوق بشری در ماه آوریل  از اقدام به خودسوزی دو برادر از پیروان آیین یارسان در کرمانشاه گزارش دادند که اقدام  آنان را مرتبط به فشارها و تبعیضات  ادامه دار حکومت علیه جامعه یارسانی قلمداد مینماید.

پیروان آیین یارسان گزارش نموده اند که در ایران همچنان با تبعیض و آزار و اذیت از سوی مقامات اداری و دولتی مواجه هستند و براساس گزارش ها، حکومت با مانع تراشی و عدم صدور اجازه ساخت عبادتگاه ، محل کار، و تحصیلات تکمیلی برای اعضای اقلیت های دینی امتناع میورزد و اموال آنان را مصادره و توقیف میکنند..

به نقل از منابع متعدد، مسلمانان غیرشیعه و آنهایی که وابسته به دینی غیر از اسلام هستند، همچنان در معرض تبعیض و آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته و کارفرمایان و ادارات دولتی، شخصی تحت فشار حکومتی قرار دارند تا مانع از استخدام اقلیت های غیر اسلامی گردند و یا آنها را از شغلهایشان در بخش خصوصی اخراج کنند.

در همین راستا اینجانب نیز از شما مردم فهیم و تمامی سازمانهای میهنی کردستان خواستارم که  با نشر و انتشار  گزارش از هم زبانان و هم میهنان‌ یارستانی خود حمایت نمایند و همیار ما برای به دست آوردن حق پایمال شده جامعه یاری باشید.
در انتها نیز  به عرض میرسانم که برای اینجانب جای سوال است.. چرا تا کنون هیچ یک از رسانه های کوردی و همچنین  سازمانها و احزاب کوردی و سیاسی به شکل جدی و مستمر نتوانسته اند، صدای خاموش و مظلوم جامعه ستم دیده یاری باشند و   در قبال این گزارش واکنشی نشان نداده اند!
 در پایان کمال تشکر دارم  از، سازمانها و انجمن ها و فعالان یارسانی که صدای عدالت خواهی ما را به گوش نهادهای بین المللی و گزارشگران حقوق بشر میرسانند  و جامعه یاری را رها ننموده و این موفقیت را به تمام یارسانیان در سراسر دنیا تبریک عرض مینمایم

صابر رستمی