کیانوش رستمی جوان یارسانی و کورد قهرمان المپیک شد

0
762

کیانوش رستمی جوان یارسانی (زاده ۱ مرداد ۱۳۷۰ در اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه واقع در روژ هلات کوردستان)، عضو تیم ملی وزنه‌برداری ایران است. او دارندهٔ یک مدال طلا و یک نقره المپیک     (به ترتیب از المپیک ۲۰۱۶ ریو و المپیک ۲۰۱۲ لندن) و رکورددار مجموع جهانی و المپیک در دستهٔ ۸۵کیلوگرم مردان است.

در هفتمین روز از بازی‌های المپیک 2016 ریو، از ساعت 2:30 بامداد رقابت‌های گروه A دسته 85 کیلوگرم وزنه‌برداری با حضور کیانوش رستمی به همراه 10 وزنه‌بردار دیگر به روی تخته رفتند که  با مجموع 396 کیلوگرم مدال طلای این وزن را به گردن آویخت و قهرمان المپیک شد

 

دارنده مدال برنز المپیک 2012 لندن کار خود در دو ضرب را با انتخاب وزنه 215 کیلوگرمی آغاز کرد اما نتوانست آن را بالای سر ببرد. او در ادامه موفق شد در دومین حرکتش وزنه 215 کیلوگرم را مهار کند. رستمی در حرکت سوم موفق شد وزنه 217 کیلوگرمی را بالا ببرد.

 

رکورد دو ضرب المپیک با 215 کیلوگرم در اختیار «دیماس» یونانی بود که در المپیک 2000 سیدنی به ثبت رساند.

 

در حرکت یک‌ضرب نیز رستمی در حرکت نخست خود وزنه 174 کیلوگرمی را بالای سر برد و در دومین حرکت موفق به مهار وزنه 179 کیلوگرمی شد اما در سومین حرکت نتوانست وزنه 182 کیلوگرمی را بالای سر ببرد و در نهایت با رکورد 179 کیلوگرم صدرنشین یک‌ضرب شد.

موفقیت‌های بین‌المللی

وی در سال‌های ۲۰۱۱ میلادی و ۲۰۱۲ میلادی موفق به کسب نشان نقره مسابقات قهرمانی آسیا شد. وی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۱ در شهر پاریس فرانسه به مدال طلا دست یافته‌است و همچنین در رقابت‌های المپیک لندن موفق به دریافت مدال نقره شد.

 

المپیک لندن

در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن، در وزن ۸۵ کیلوگرم مردان با ۱۷۱ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۰۹ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۳۸۰ کیلوگرم پس از آدریان زیلنسکی از لهستان و آپتی آیوکادوف از روسیه، موفق به دریافت مدال برنز شد؛ و پس از ۴ سال و در پی مثبت اعلام شدن نتیجه دوپینگ آپتی آیوکادوف مدال نقره بازیها به کیانوش رسید.

مسابقات جهانی قزاقستان

در گروه Aدسته ۸۵ کیلوگرم ۱۰ وزنه‌بردار حضور داشتند که رقابت اصلی میان کیانوش رستمی، آپتی آیوکادوف و آرتیم اوکولوف از روسیه، ایوان مارکوف از بلغارستان، اندری ریباکو از بلاروس بود.

رستمی در پایان با ثبت رکورد ۱۷۸ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۱۳ کیلوگرم در دوضرب و ۳۹۱ کیلوگرم در مجموع مدال طلا جهان را برگردن آویخت.

او در یک ضرب مدال نقره کسب کرد و در دوضرب مدال طلا را بدست آورد.

شکستن رکورد جهان

کیانوش رستمی در مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری جام فجر ایران در حرکت ۲ضرب وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را مهار کرد تا ضمن شکست رکورد این حرکت، به حدنصابی جدید از رکورد مجموع دست پیدا کند.