کلاف سر در گم مشکلات کرمانشاه

0
565
کرمانشاه، استانی است که بارها موقعیت بسیار عالی آن به اختصار در رسانه‌های مختلف بیان شده و هر مسئول بومی و غیر بومی که قدم در این خاک نهاده است با توجه به تجربیات خود و سخنان کارشناسان متعدد در حوزه‌های مختلف مهر تایید بر امتیازات  این منطقه زده است….

امتیازات عالی، شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود ازجمله عبور راه شاهی و ابریشم، راه ارتباطی و مرز تجاری و برخودار بودن از ظرفیت ترانزیت تجاری، پتانسیل خوب در حوزه گردشگری، طبیعت، کشاورزی و داشتن ظرفیت بالقوه ایجاد صنایع مختلف کشاورزی، دامداری و دامپروری، همچنین روییدن گیاهان خودروی دارویی، بخشی دیگری از فرصت‌های منحصر به فرد ‌ استان است.

 علاوه بر آن می‌توان وجود معادن قیر طبیعی و دیگر معادن را نیز نام برد و نیز وجود رودخانه‌های پر آبی که بدون استفاده مانده‌اند و آب آنها از کشور خارج می‌شود و می‌توانند زمینه خوبی برای پیشرفت و توسعه پایدار باشند. با همه این امتیازها، اما مشکلات استان کرمانشاه همچون کلاف سر در گمی درهم تنیده شده است و هر بار به جای اینکه بخشی از مشکلات حل شود؛ مساله پیچیده تر و بغرنج تر می‌شود.

 آمار بالای بیکاری، کاهش درآمد مردم استان، زیر خط فقر زندگی کردن تعداد زیادی از اهالی کرمانشاه، افزایش جمعیت حاشیه نشین و مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها دسته ای از مشکلات است و از طرفی مهاجرت افراد دارای سرمایه، تحصیلات و توان فکری از این استان هم غیر قابل چشمپوشی است.

 در حالی که شاهد کاهش رشد اقتصادی، کاهش صادرات غیر نفتی از مرزهای استان در‌ یکسال اخیر بودیم و همچنین از دست دادن فرصت اتاق مشترک ایران و عراق برای استان کرمانشاه روشن است که همه این عوامل از چند‌ جنبه اقتصاد استان را دچار تنزل کرده است.

 تخریب منابع طبیعی و جنگلی استان را از چند دهه پیش شاهد بوده‌ایم و این امر نیز به دلایل متعددی به وقوع می‌پیوندد، همچون فقر جمعیت پیرامون جنگل‌ها و قلع و قمع درختان برای امرار معاش و آماده سازی زمین زراعی برای کشت سنتی.

پاکتراشی ذخیره گاه جنگل‌های عثمانوند و تخریب خاک این منطقه برای انتقال دادن پروژه ملی خطوط گاز به خارج از کشور و نیز تخریب جنگل‌های گیلانغرب و دیگر مناطق برای بهره‌برداری از معادن سنگ و ساخت سد هم مشکل دیگر زیست بوم استان است. از سوی دیگر شاهد ساخت و ساز سدهای متعدد‌ استان هستیم که این امر نیز تخریب محیط‌‌ زیست را به همراه دارد.

در حالی که همه منتظر انجام پروژه ملی طرح انتقال آب سامانه گرمسیری از رودخانه سیروان به اراضی قابل کشت و کشاورزی ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصرشیرین بودیم و قرار بر این بود مازاد آب از طریق ایستگاه پمپاز مستقر در پاتاق به دشت‌های کرند و اسلام آباد غرب برود و همچنین در طرح انتقال آب سامانه سردسیری قرار بر این شده بود که آب رودخانه سیروان از طریق یک سد و تونل انحرافی به دشت روانسر و دشت‌های حاصلخیز و بحرانی شهرهای روانسر، کوزران ، سنجابی ، ماهیدست ، سرفیروز آباد و درود فرامان اختصاص یابد و بخشی برای آب آشامیدنی استان و احیای رودخانه قره سو وارد این رود بزرگ شود، اما تاکنون اجرای طرح به مشکلاتی برخورده و متوقف شده است. طرح انتقال آب از سامانه سردسیری خط خورد و حقابه سامانه گرمسیری استان کاهش یافت، این در حالی است که با اجرای این طرح‌ها هر 14 شهرستان استان از‌ این موهبت بهره مند می‌شدند.

از سوی دیگر هر چه فقر بر استان بیشتر تحمیل شود معضلات اجتماعی‌نیز بیشتر می‌شود. همچنان که هنوز واقعه مکتب فرش و گلیم وگبه برای خانواده‌های درگیر حل نشده است و داستان اسرار آمیز فروش زمین پالایشگاه نفت کرمانشاه در مراحل شک و تردید قرار دارد! در شرایط کنونی خانواده‌های بسیاری در استان امنیت شغلی خود را در مرز تزلزل می‌بینند و هر آن امکان این وجود دارد که جمعیت بیکار استان کرمانشاه روبه فزونی رود

واستان های کرمانشاه ایلام کردستان و سیستان برخلاف آمار منتشر شده بالغ بر 45٪ بیکاری راتجربه میکنند گرچه تاریخ سرزمین کرمانشاه همواره در تلاطم بوده اما یکی از دلایل آن را میتوان داشتن موقعیت خاص استان دانست که دروازه ورود ایران و قلب منطقه غرب محسوب می‌شود.

تهیە کنندە ش.ا،از کرماةشاە