نگاهی به عملکرد نیرو انتظامی در برخورد با اعتراضات مردمی ایران

0
605

. برخلاف سپاه و اطلاعات که با توجه به اینکه بیشتر با طبقه متوسط روبه‌رو بوده و برای همین رسانه‌ها نحوه برخوردشان در بازداشتگاه‌ها را بررسی کرده‌اند، به رفتار نیروی انتظامی پرداخته نشده که بیشتر رفتارهایش حتی از قوانین جمهوری اسلامی هم بسیار بسیار پایین‌تر بوده و از آنجا که قشری که به رسانه دسترسی دارند، معمولاً با نیروی انتظامی، کلانتری‌ها، مخصوصاً اداره‌های آگاهی و پلیس امنیت کمتر در ارتباط هستند، لذا کمتر به رفتار نیروی انتظامی در رسانه‌ها توجه شده است

بسیاری از بازداشت‌های آبان ۹۸ در کلانتری‌ها، اداره‌های آگاهی و پلیس امنیت بود و نحوه برخورد با متهمان به مراتب وحشتناک‌تر بود. من به عمد از کلمه وحشتناک استفاده می‌کنم چون خبرهایی که دوستانی که از بازداشت‌شدگان آبان داده‌اند، چه آنهایی که آزاد شده‌اند چه آنهایی که الان زندان هستند، صحنه‌های وحشتناکی را از نوع برخورد ضابطین قضایی نیروهای انتظامی تعریف می‌کنند، و وقت آن رسیده که ما تمرکز زیادی که روی نهادهای امنیتی و نوع رفتارشان با مردم و بازداشت‌شدگان داریم به سمت نیروهای انتظامی هم ببریم».

 زمان آن رسیده که ما در همه رسانه‌ها درباره عملکرد نیروی انتظامی بیشتر صحبت کنیم. من اگر مصداقی بخواهم بگویم در نیروی انتظامی کتک زدن زندانی یا متهم، خیلی اتفاق ویژه‌ای نیست معمولاً اگر نزنند به قول یکی از کسانی که از افراد سالم‌تر نیروی انتظامی بود مگر می‌شود متهم را کتک نزد؟ یعنی از نزدن متهم تعجب می‌کرد. یا اتفاقی که ماه پیش برای برخی از زندانیان در خیابان افتاد و پلیس، جلوی مردم، متهمان را کتک زد، اتفاقی است که هر روز در نیروی انتظامی به شدت و با مراتب خیلی خیلی بالایی اتفاق می‌افتد و از آنجا که متهمان شاید ترس داشته باشند که اتهامات‌شان گسترش پیدا نکند و از آنجایی که نظارت دقیقی وجود ندارد، معمولاً شکایتی صورت نمی‌گیرد و اگر هم صورت بگیرد مشکلات خود متهمان را بیشتر می‌کند».

منوچهر پیرمرادی
عضو رهبری اتحاد انقلابیون کوردستان و سازمان یاری کورد یارسان