درخواست پیروان ‘اهل حق’ یارسان از رهبر ایران برای بازنگری در قانون اساسی

0
520

گروهی از پیروان آیین ‘اهل حق’ یا یارسان از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران خواسته‌‌اند که دستور دهد در قانون اساسی بازنگری شود تا پیروان این آیین از حقوقی برابر با دیگر شهروندان ایرانی برخوردار شوند.
آنها در نامه‌ای که با عنوان “مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان” امضا شده، نمونه‌هایی از تبعیض علیه پیروان آیین یارسان را برشمرده و گفته‌اند که برای رفع این تبعیض‌ها آنها باید به عنوان یک اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شوند.
امضاکنندگان نامه از اینکه تریبون‌های رسمی به آیین یارسان حمله می‌کنند و پیروان این آیین از استخدام در مشاغل رسمی محروم هستند، گلایه کرده‌اند.
آنها می‌گویند عبادتگاه‌هایشان (خم‌خانه) توسط نهادهای حکومتی تصرف شده و مبلغان مذهبی به مناطق با جمعیت یارسان فرستاده می‌شوند تا آنها را به تغییر دین خود ترغیب کنند.
در این نامه آمده است که اهل حق در مواردی از تحصیلات عالی بازداشته می‌شوند.
همچنین از اینکه در مواردی مردان پیرو آیین یارسان وادار شده‌اند سبیل خود را بتراشند، انتقاد شده است. داشتن سبیل بلند جزو نمادهای آیینی مردان یارسان است.
نویسندگان نامه گفته‌اند دلیل اصلی این مشکلات این است که با وجود گسترده بودن آیین اهل حق در ایران، اصل ۱۳ قانون اساسی این آیین را به رسمیت نمی‌شناسد.
مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی ایران “ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ می‏‌شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می‌کنند.”
فعالان یارسان از رهبر ایران خواسته‌اند فرمان بدهد تا این اصل قانون اساسی بازنگری شود تا اهل حق نیز از حقوق شهروندی برخوردار شوند.
بسیاری از آیین اهل حق و یارسان در غرب ایران زندگی می‌کنند، این آیین در مناطق دیگر ایران و نیز عراق پیروانی دارد.
به اعتقاد برخی از پژوهشگران این آیین با مذاهب ایران قبل از اسلام، از جمله زرتشتی، مهرپرسی و آیین مانوی اشتراکاتی دارد. علی ابن ابیطالب، امام اول شیعیان، در این آیین جایگاه ویژه‌ای دارد.
پیروان این آیین در سال‌های اخیر بارها به محدودیت‌ها و تبعیض‌ها اعتراض کرده‌اند و از جمله چند نفر از آنان دست به خودسوزی زده‌اند.
منبع بی بی سی
yarsan