اقبال مرادی/باگذشت نه ماه هنوز عاملان ترور مشخص نشده‌اند/ عاملان ترور را مشخص کنید

0
343
پیکر بی‎جان اقبال مرادی حوالی ساعت ٢٣:٣٠ سه‌شنبه ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۷ خورشیدی در اطراف رودخانه پنجوین یافت شد.
بعد از سپری شدن نه ماه از ترور اقبال مرادی عضو شورای رهبری جمعیت حقوق بشر کوردستان تاکنون هیچ شخصی از سوی نیروهای امنیتی حکومت اقلیم کوردستان بازداشت نشده است.
در دیداری که گزارشگر جمعیت حقوق بشر کوردستان با آمنه قادری همسر اقبال مرادی داشتند، ایشان اظهار نمودند: متأسفانه بعد از سپری شدن نه ماه از ترور همسرم تاکنون عاملان این ترور مشخص نشده‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: با توجه به تماس‌های مکرر این‌جانب در مورد پرونده همسرم با نهادهای ذی‌ربط؛ اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخی روشنی از سوی دستگاه‌های مربوطه‎ی اقلیم کوردستان مبنی بر سرنخی در مورد یافتن عاملان ترور همسرم مشخص نشده است.

تصویر مربوط به اولین ترور اقبال مرادی
اقبال مرادی عضو شورای رهبری جمعیت حقوق بشر کوردستان به مدت ده سال در این نهاد حقوق بشری به‌صورت مستمر فعالیت‌های حقوق بشری خود را ادامه داد. ایشان همچنین با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی همکاری داشتند.
این فعال کورد به دلیل فعالیت‌های سیاسی، از اوایل انقلاب ۱۳۵۷ در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدت سه سال را در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی در مریوان، سنه «سنندج», اورمیه و تبریز سپری و سپس با عفو رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران از زندان آزادشده بودند.
به دلیل فشارهای نهادهای امنیتی سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) ایشان از ایران خارج و در اقلیم کوردستان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دادند. ایشان مدتی قبل از بازداشت فرزندش (زانیار مرادی) از فعالیت‌های خود در حزب مطبوعش استعفا داده و در جمعیت حقوق بشر کوردستان جای گرفت.
دو هفته پیش از بازداشت فرزند ایشان توسط نیروهای امنیتی در مریوان، اقبال مرادی در شهر پنجوین در جنوب کوردستان مورد سو قصد تروریستی قرارگرفته و در این‌سو قصد نه گلوله به ایشان اصابت کرد و با تلاش متخصصان پزشکی از این‌سو قصد جان سالم به دربردند.
پس‌ازاین سوءقصد فرزند دوم ایشان زانیار مرادی به همراه لقمان مرادی، در یازدهم مردادماه ۱۳۸۸ از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهر مریوان بازداشت‌شده و بعد از ده ماه انفرادی و اعمال شکنجه‌های غیرانسانی با انتصاب اتهامات قتل سه تن ازجمله فرزند امام‌جمعه مریوان و محاربه به اعدام محکوم شدند.
پس از گذشت ۵۰ روز از ترور اقبال مرادی، فرزند ایشان زانیار مرادی در ۱۷ شهریورماه همراه دو زندانی سیاسی دیگر (لقمان مرادی و رامین حسین پناهی) توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند.
ترور فعالان سیاسی و مدنی کورد در خارج از مرزهای جغرافیای ایران توسط سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. بر اساس برخی منابع تاکنون بیش از ۳۵۰ عضو احزاب اپوزیسیون کورد واقع در جنوب کوردستان از سوی نیروها و عوامل سپاه پاسداران در جنوب کوردستان ترور شده‌اند.
در شهر پنجوین طی سه سال گذشته سه فعال کورد کمال شیخ صادق، صدیق سالیاوایی و اقبال مرادی توسط عوامل ترور جمهوری اسلامی ایران ترور شده‌اند.
حکومت اقلیم کوردستان پس از سپری شدن ۹ ماه از ترور اقبال مرادی عضو شورای مدیریت جمعیت حقوق بشر کوردستان تاکنون اقدام مؤثری برای یافتن عوامل این ترور صورت نداده است. جمعیت حقوق بشر کوردستان از مقامات زی ربط حکومت جنوب کوردستان می‌خواهد اقدامات مؤثر و مداومی درزمینهٔ کشف و مشخص شدن دست‌های پشت پرده این ترور انجام دهد و عوامل این ترور در دادگاهی صالح و عادل مورد محاکمه قرار گیرند.