آیا کوردها جنگ طلب هستند؟

0
707

اگرچه در ظاهر و طبق اعلام دولت‌های حاکم بر ملت کورد این شائبه به وجود می‌آید که کوردها مردمانی جنگ طلب و همواره سلاح به دست هستند و هر گونه اعتراض و گفتمان خود را با برداشتن سلاح و گزینه ی نظامی انجام می‌دهند، اما در واقع چنین نیست و اگر کسی بخواهد به واقعیت ماجرا پی ببرد و در این زمینه کاووش کند مسلما به حقیقتی تلخ در مورد کوردها دست پیدا خواهد کرد.

با نگاهی اجمالی تنها به تاریخ چند دهه اخیر و کشورهایی که چتر سلطه ی خود را بر سر مرز و بوم و ملت کورد گسترانیده اند و اجازه ی عرض اندام به آنها نداده‌اند و حتی از ناچیزترین حقوق انسانی و مدنی نیز محرومشان کرده‌اند. با نگاه و مروری کوتاه به این حقیقت خواهیم رسید که نه تنها جنگ طلب نیستند بلکه مردمانی خونگرم و صلح طلب و دارای ویژگی های منحصر به فرد در گفتمان دیپلماسی امروزی دنیا هستند و تنها به دنبال احقاق حقوق از دست رفته ی خود می‌باشند و هیچ گاه آغازگر هیچ درگیری و حرکت مسلحانه علیه هیچ حکومتی نبوده اند مگر اینکه برای دفاع از حقوق خود و بازپس‌گیری آنچه که به واقع متعلق به خود می‌دانند و در حقیقت نیز چنین است. با نگاهی اجمالی به وضعیت نابسامان کوردها در کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه نمی‌توان منکر ظلم ها، تبعیض ها و حتی جنایات آشکار رژيم های حاکم بر آنها شد.

چه بسا درد تبعیض در ایران دیگر کورد و غیر کورد نمی‌شناسد و در این سال‌ها شاهد اپیدمی تبعیض در کل کشور هستیم. از کوردها در غرب و شمال غرب، بلوچها سیستان، اعراب خوزستان و…. تا پایتخت نشینان، همه ی ایران با این درد جانکاه آشنا هستند. سالها خواستار برون رفت از زیر فشار تبعیض و نگاه بیگانه بودن بودیم شاید از پتانسیل شایستگان و نخبگان کورد در اداره ی مملکت استفاده شود، ولی متاسفانه با برچسب منافق، جدایی طلب و….. مواجه بودیم. حال دیگر تمام انرژی و توان خود را برای بدست آوردن تمامیت ارضی و ایجاد دولتی مستقل و واحد بنام کوردستان خواهیم گذاشت و مطمئناً با اتحاد احزاب سیاسی کورد به این مهم خواهیم رسید و تا آخرین قطره خون برای تحقق این هدف کوتاه نخواهیم آمد.(آن روز زیاد دور نیست)

منوچهر پیرمرادی عضو رهبری و مسئول کمیتەی آلمان  اتحاد انقلابیون کوردستان