از آنجایی که قدمت آیین یاری باتوجه به اسناد و کلامهای به جای مانده بزرگان این آیین برمیگردد به اواخر قرن دوم هجری قمری، این آیین در گذر از تاریخ در دوره های مختلفی بصورت نیمه علنی و مخفیانه رد پای خود را در تاریخ ملت کورد و منطقه بجای نهاده است که برای بررسی این امر نیازمند مطالعه آثار و کتب تاریخی میباشد که اغلب نیازمند حوصله و دسترسی به منابع و آثار نویسندگان آن زمان میباشد و به همین دلیل است که بصورت عام مردم کوردستان آشکار گردیده و اغلب کسانی که در این زمینە علاقمند به کسب اطلاعات درجهت شناخت خط فکری آن دارند آشکار گردیده، به گونه ای که در چند دهە اخیر علاقه مندان زیادی در این خصوص کتابهای بسیاری را به رشته تحریر درآورده و در بسیاری از مدیاها مطالب گوناگونی در خصوص آن برای مردم گفتە و به اشتراک گذاشته اند.
با توجه به مسائل عنوان شده امروزه دیگر پرده های بسیاری از آداب و رسوم یاری برای مردم آشکار گردیده و هواداران و علاقه مندان بسیاری را به خود جلب کردە است که از جمله برترین خصایص این آیین که اغلب بر سر آن متفق القول هستند حفظ آداب و رسوم و فرهنگ باستانی ملت کورد در دوران گذشته تا کنون میباشد و اغلب محققان دیدگاهشان بر این است که آیین یاری رمز بقای زبان و فرهنگ ملت کورد از دیرباز تاکنون میباشد که بر همین اساس میتوان عنوان کرد که آیین یاری برگ زرینی است در تاریخ ملت کورد وکوردستان.
در همین راستا و با استناد به تاریخ، ما شاهد آن نیز بوده ایم که دشمنان این آیین و فرهنگ و ملت کورد، از هیچ گونه تلاشی علیه نابودی دریغ نورزیدند و در دورانهای مختلف تاریخی با جنسایس و کشتار و نفوذ در میان ملت کورد و آیین باستانیشان، خواست نابودی و پاک سازی ملی و فرهنگی و باور این ملت را داشتند، اما بزرگانی چون بهلول دانا، بابا ناعوس و،بابا سرهنگ و شاه خوشین و در ادامه سلطان سحاک میراث داران و فداکارانی بودند که تمام تلاش خود را کردند تا که این آیین را سینه به سینه به نسلهای بعدی منتقل و سپر دفاعی باشند در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانگان، که به حق در این عرصه موفق عمل نمودند، کما اینکه امروزه ما شاهد آنیم که یارسانیان در هر چهار پارچه کوردستان در لوای نامهای گوناگون حافظان ارزش ها و میراث داران تاریخ و هویت و فرهنگ ملت کورد هستند.
همان گونه که عنوان شد دشمنان ملت کورد از هیچ کاری در راستای آسیمیله و نابودی این ملت و باورشان دریغ نکردند و به موجب این عملکرد آنان، حدود دهه هشتاد سال هزارو نهصد میلادی بود که یارسانیانی باتوجه به موجودیت احزاب کوردی
در آن برهه موجب هجوم از جانب بیگانگان قرار گرفتند و به دلیل عدم حمایت صحیح احزاب بر آن شدند تا حزبی را به نام جنبش جامعه اهل حق برای مقابله و دفاع از خود تشکیل دهند که در این امر موفق شدند اما به دلیل عدم حمایت و خلع سلاح نمودن آنان توسط دیگر احزاب کوردی موجود در آن برهه تاریخی و مخالفت شدید آنان با موجودیت یک حزب یارسانی منجر به منحل شدن این حزب گشت، تا اینکه پس از گذشت چند دهه باری دیگر یارسانیان اقدام به تشکیل چند حزب نمودند و همین امر موجب ناخشنودی بعضی از احزاب که خود را سکولار مینامند گردیده است
این موضوع در حالی اتفاق میفتد که عکس پیدایش احزاب یارسانی و مخالفت با آنان در این فاصله زمانی شاهد آن بوده ایم که احزاب گوناگون اسلامی و غیر اسلامی تشکیل گردید که در ظاهر تظاهر به اسلامی نبودن دیدگاهشان هستند اما این موضوع با واقعیت بسیار متفاوت است زیرا شاهد آن هستیم که این احزاب به ظاهر سکولار در حال همفکری با احزاب اسلامی هستند و شاهدیم که برنامه های رسانه ای آنان نیز با آیات قرآنی برنامه هایشان را آغاز میکنند که از نظر بنده این همان فرهنگ نفوذی بیگانه است که مانع به انزوا رفتن فرهنگ و زبان مادریمان شده است وبه اعتقاد بنده بعنوان یک فعال سازمانی و سیاسی در امور دفاع از حق وحقوق ملت کورد یارسان، این سازمانها ابتدای امر باید مشخص نمایند که آیا آنان طرفدار فرهنگ کوردی هستند یا آنکه خیر؟ و اگر پاسخشان آری است پس چرا با زبان بیگانه و فرهنگ بیگانه با ملت کورد سخن میگویند؟
سوال دیگر این است که اگراین احزاب کردستانی مدافع حقوق و فرهنگ ملتمان هستند چرا با جریاناتی ارتباط برقرار میکنند و عکس رنگی میگیرند که دست آن جریانات تا خرخره در جنایت علیه ملتمان است؟
بنده بعنوان یک فعال سازمانی معتقد هستم که احزاب ما برای مقابله با کسانی تشکیل گردیده که مجسمه بزرگانی مانند کاوه آهنگر را تخریب ویا بارگاه ایزدیان را ویران میکنند، اما ما احزاب یارسانی همانگونه که در ابتدا مدافع ملتمان بوده ایم بجای خود باقی مانده ایم زیرا راه ما راه بزرگان یارسانی است که با تمام سختیها هدفشان دفاع از فرهنگ ملت کورد در مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه بود و ما همچنان مدافع فرهنگ اصیلمان هستیم، اما شما با زبان بیگانگان با ما صحبت میکنید که جای سوال دارد حال ما دشمن ملتمان هستیم یا شمایی که در میان ملت کورد تبلیغ وترویج فرهنگ بیگانه میکنید؟
پیام آخر بنده این است که از آب گل آلود که همان اندک اختلافات سلیقه ای در میان احزاب یارسانی است ماهی نگیرید و خط فکری و خط مش سیاسی خودتان را برای مردم آشکار نمایید وشایعه اینکه ما تهدید برای ملت کورد و کوردستان هستیم را به میان نیاورید و تفکر ملتمان را به بیراه سوق ندهید.
درپایان این پیام را نیز برای یکایک یارسانیان عزیز و همچنین احزاب یارسانی دارم که امیدوارم با یکدیگر اختلافات اندکی که موجب گردیده تا عده ای در این میان از این خلاء سوء استفاده نمایند را با اتحاد و همبستگی از میان برداریم و بتوانیم بایکدیگر اختلافات اندکی که موجب گردیده تا عده ای در این میان از این خلاء سوء استفاده نمایند را با اتحاد و همبستگی از میان برداریم و بتوانیم با یکدیگر درمقابل هرگونه هجوم ناروایی ایستادگی و خود را بیش از پیش تقویت نموده که اگر زمانی اگری به میان آمد بتوانیم ازخودمان دفاع لازم را به عمل آوریم و با یکدیگر بیش از پیش فضای اتحاد را ایجاد نماییم و متحدانه در خصوص دفاع از خود و ملتمان گام برداریم