در ابتدا عرض کنم هدف از این گفتگو تبادل دیدگاه ونظرات کلی سازمان یاریکورد وسخن گوی این سازمان وهمچنین بررسی مختصری از مسائل روز، انتخابات ریاست جمهوری در ایران وفعالیت های سازمان یاریکورد برای مخاطبین گرامی میباشد.
ضمن عرض ادب و احترام وخسته نباشید خدمت شما سرکار خانم الماسی سخن گوی سازمان یاریکورد سوال اول را اینگونه آغاز میکنم:
شما بعنوان یک زن که رهبری سازمانی را عهدەدار هستید، چە چیزی این انگیزە را در شما ایجاد کرد کە سکانداری سازمان یاریکورد را بە دست بگیرید؟
پیش از همە چیز، تشکرمیکنم از زحمات و تلاش جنابعالی و تمامی دوستانی کە در پیشبرد اهداف سازمان یاریکورد بی وقفە تلاش میکنید که مبنای فعالیت سازمان میباشد و در پاسخ به سوال شما عرض میکنم کە آیین یاری هیچ تفاوتی دربین جنسیت ها قائل نیست و هیچ یک از جنسیت زن یا مرد را برتراز دیگری نمیداند، بلکە در آیین یاری زن و مرد را دو بال پرندەای بە نام انسان میداند کە ضعف یا نقص هر یک از این بالها مانع پرواز پرندە خواهد شد وحتی اگر چنین پرندەای بە پرواز هم در بیایدحرکتی کُند خواهد داشت و هر لحظە امکان سقوط دارد و جامعەای کە یکی از جنسهای مرد یا زن را نا دیدە بگیرد مانند پرندەای است کە بالهایش ضعفی دارد و نمیتواند بە اوج پرواز کند و هموارە در نزدیکی سطح زمین پرواز میکند، زن و مرد طبق نظام و اصول یاری در کنار هم و با روابطی متقابل و برابر با یک دیگر خواهند توانست جامعە بشری را بە اوج و تکامل و بهروزی برسانند در چنین جامعەای کە مردان توانایی و امکان رسیدن بە مناصب مهم اجتماعی و سیاسی را دارا هستند زنان نیز قادر بە احراز این مناصب هستند و میتوانند بالاترین منصب سیاسی هر جامعەای را عهدە دار شوند و بدون تردید در سازمان یاریکورد هم مسئولیت تنها در انحصار طیفی خاص نبودە و نیست و بدون در نظر گرفتن هیچ امتیازی کار بە کاردان سپردە میشود وبنظرمن، ما باید بیاموزیم کە تمرین دمکراسی نیاز به یک پروسەی دراز مدت دارد وما نیز باید ابتدا از خودمان شروع کنیم.
نقش زن در پرورش یک جامعه را چگونه ارزیابی میکنید وعلت مشارکت کم رنگ زنان در عرصه سیاست،مخصوصا” در میان زنان کورد چیست؟
در حقیقت من در چندین مطلب مختلف کە بە نقش زن و تربیت خانوادە و جامعە میپردازد مطالبی را بیان کرده ام و به باوربنده، زنان و بخصوص زنان کورد کە بحث ما هم تاکید بر آن دارد ابتدا باید از حق خودآگاە شوند وبرای دست یابی بە هدف خود کوشش کنند در غیر این صورت برای قربانی شدن در دراز مدت در پستوی این فرهنگ سنتی باید با مشکلات متعدد دست وپنجه نرم کنند و در ادامه باید گفت: کە وضعیت جامعە و نقش زن در جامعە، رابطە مستقیم بە فرهنگ سیاسی نظامهای حاکم دارد و اگر نظامی بر مبنای عدالت اجتماعی ومساوات حقوق زن ومرد استوار نباشد هر دو جنس (زن و مرد) وجامعه آسیب میبینند.
ما شاهد نظامهای گوناگونی در دهەهای گذشتە در مناطق کورد نشین و منطقە بودەایم و شاهد آن بوده ایم کە تنها زنان آسیب پذیرنبودە بلکە مردان هم از این نابرابری اجتماعی وسیاسی آسیب فراوانی را دیدەاند، وقتی اعلام میشود کە بیش از ٥٠در صد از مردم یک جامعە از مشکل روحی وروانی رنج میبرند، این تنها زنان نیستند بلکە اغلب آنها مردان میباشند و همە ناشی از عملکرد نظامهایی است کە در طول تاریخ تجربە کردەایم و روی هم رفتە یکی از بزرگترین مشکل زنان کورد ، مسئلە نداشتن اقتصاد مستقل است کە متاسفانە فرهنگ مرد سالاری و فرهنگ سنتی جامعە کوردی بە زنان حق کارکردن بیرون از خانە در شکل عام منظور است را نپذیرفته است وبە گمان من تا زمانی کە فرهنگ سنتی کە همیشە ابزاری برای سر کوب زنان بودە است تغییر نکند و زنان نتوانند از لحاظ اقتصادی مستقل شوند و یا فعالیتهایشان درعرصەهای متعدد از جملە مسئلە سیاست و پرورش خانوادە، با ارزش مساوی با کارهای کە مردان انجام میدهند ، مقاسیە نشود، از این مشکلات نجات نخواهیم یافت و راهی بس دراز درپیش خواهیم داشت.
هدف شما بعنوان عضو ارشد سازمان یاریکورد در رهبری این سازمان چیست؟
با وجود تمام سختیهایی زندگی و چالشهایی فرهنگی و سنتی کە در جامعە ما بر قرار است من همیشە بر این باور تاکید داشتەام کە زنان هم مثل مردان میتوانند در تمام عرصەهای زندگی و اجتماعی و غیرە حضور فعال داشتە باشند و تاثیر گذاری حرکتهای زنان و جنبشهای سرتاسری در گوشە و کنار دنیا حتما بدون تاثیرنبودەاند کە زنان کورد نیزبخواهند برای رسیدن به حق مسلم و بدون تبعیض خود بە میدان بیآیند وحضور من هم در راس و بخصوص در یک سازمانی سیاسی میتواند تاثیر خود اگرچە شاید خیلی کم باشد اما بی گمان یک سنت شکنی سیاسی و اجتماعی بە حساب خواهد آمد.