سئوال حضوری سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران ازجواد ظریف در مورد اعدام ها، احکام نرگس محمدی و آرش صادقی و شلاق زدن دانشجویان

0
401

آقای ظریف بدون اینکه پاسخی در خصوص محکومیت سنگین نرگس محمدی و آرش صادقی و همچنین سرکوب جامعه مدنی دهد به حضور مردم با درصد بالا پای صندوقهای رأی اشاره کرد و گفت: اگر مردم ایران آنطور که شما میگوئید از شرایط در ایران ناراضی بودند با آن تعداد بالا به پای صندوق‌های رأی نمی‌رفتند.

mahmad jwad zarif

حقوق بشر ایران، ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۵: در سمیناری  که با میزبانی انستیتوی مطالعات صلح نروژ برگزار شد سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران از آقای محمدجواد ظریف سئوال کرد.

بنابه گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه نشستی با میزبانی انستیتوی مطالعات صلح نروژ در شهر اسلو برگزار شد که وزیر خارجه ایران و نروژ در طی آن به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست رئیس انستیتو به وزیر امورخارجه ایران و سایر مهمانان خوش آمد گفت و سپس وزیر امورخارجه نروژ آقای “بورگه برنده” در طی سخنرانی کوتاهی در مورد روابط دو جانبه ایران و نروژ صحبت کرد. وی در پایان سخنرانی‌اش  به وضعیت آزادی مطبوعات و اهمیت آن برای توسعه اشاره کرد.

پس از آن  آقای محمدجواد ظریف سخنرانی خود را با محوریت مذاکرات هسته‌ای، بحران سوریه و رأی بالای مردم در انتخابات آغاز کرد و دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ای را پشتوانه مردمی و مشروعیت آن عنوان کرد. وی همچنین ایران را کشوری با ثبات  و امن  و مناسب برای سرمایه گذاری‌های خارجی تشریح کرد.

پرسش و پاسخ از آقای ظریف بخش دیگر این نشست بود که در طی آن “محمود امیری مقدم” سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در خصوص وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در طی ۳ سال گذشته پرسید: “شما اشاره کردید مردم آمده‌اند رأی داده‌اند برای اینکه خواستار مذاکرات و رفع تحریمها بوده‌اند. ولی یکی از دلایلی که جوانان رأی دادند وعده‌های آقای روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی بوده است. اما اکنون بعد از گذشت ۳ سال مسئله حقوق بشر نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده. به‌طور مسال سال گذشته بالاترین آمار اعدام در ۲۰ سال اخیر را شاهد بودیم و سرکوب جامعه مدنی همچنان ادامه دارد. هفته گذشته نیز فعال حقوق بشر نرگس محمدی به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن به اتهام تشکیل گروهی بر علیه اعدام بود، درحالی که فعالیت آنها کاملاً مسالمت آمیز بوده است. در ضمن آرش صادقی هم به ۱۹ سال زندان به خاطر فعالیتهای مسالمت آمیز محکوم شد. سرکوب‌های اجتماعی نیز به همین شکل، در هفته‌های اخیر پلیس به مهمانی جوانانی که فارغ التحصیلی‌شان را جشن می‌گرفتند حمله کرده و دختران و پسران را به خاطر اینکه در یک جشن مختلط شرکت کرده بودند ۹۹ ضربه شلاق زده. سئوال من از شما این است، اول وضعیت حقوق بشر چه زمانی قرار است بهبود پیدا کند؟ و دوم نظامی که تحمل فعالیتهای مسالمت آمیز را ندارد و حتی مهمانی چند دختر و پسر جوان را نمی‌تواند تحمل کند چطور می‌تواند خودش را باثبات و امن تلقی کند؟”

آقای ظریف بدون اینکه پاسخی در خصوص محکومیت سنگین نرگس محمدی و آرش صادقی و همچنین سرکوب جامعه مدنی دهد به حضور مردم با درصد بالا پای صندوقهای رأی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: اگر مردم ایران آنطور که شما میگوئید از شرایط در ایران ناراضی بودند با آن تعداد بالا به پای صندوق‌های رأی نمی‌رفتند. نظری که شما دارید با نظر جوانان ایران فرق دارد. شما از فاصله دور با عینکهای خاصی  به وضعیت ایران نگاه می‌کنید و امیدواریم عینکهایتان را عوض کنید.

وی با اشاره به آمار بالای اعدام‌ها در ایران  گفت: آمار اعدام بالاست برای اینکه قاچاق مواد مخدر بالاست و ایران بالاترین میزان ضبط مواد مخدرافیونی در جهان را دارد.

وی همچنین تعمیم دادن مشکل “یکی دو مهمانی” به کل ایران را نادرست دانست.

محمود امیری مقدم در مورد پاسخ ظریف گفت: آقای ظریف متاسفانه در خصوص اعدامها توضیح همیشگی خودشان را ارائه کردند و میزان بالای اعدامها را با میزان بالای جرائم مواد مخدر در ایران توجیه کردند در صورتی که مسئولان عالی در ایران بارها در طی دو سال گذشته تاکید کرده‌اند که اعدامها از جرائم مربوط به مواد مخدر پیشگیری نمی‌کند. ایشان در مورد سرکوب جامعه مدنی و احکام سنگین نرگس محمدی و آرش صادقی پاسخگویی نکرد و حمله پلیس به مهمانیهای خصوصی را هم کم اهمیت قلمداد کرد.