در محاکم قضایی ایران، شهادت شهروندان پیرو آیین یارسان مورد قبول نیست

0
352

در تذکر نماینده کرمانشاه در مجلس آمده است که در کشور ایران پیروان آیین یارسان در مراحل گزینشی رد صلاحیت می‌شوند و شهادت آنان در محاکم قضایی مورد قبول نیست.
به گزارش هرانا در سندی که در وب سایت سعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه در مجلس منتشر شده، به صراحت قید شده است که شهروندان ایرانی‌ پیرو آیین یارسان (اهل حق) در مراحل گزینشی رد صلاحیت می‌شوند. به عبارت دیگر این شهروندان ایرانی‌ به طور سیستماتیک نمی‌توانند از سد گزینش عبور کرده و وارد دانشگاه‌ها شوند و یا به استخدام سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا کشوری درآیند.

در این تذکر که خطاب به رئیس جمهور ایران و وزیر دادگستری نوشته شده همچنین آمده است که در محاکم قضایی شهادت این شهروندان پیرو آیین یارسان پذیرفته نمی‌شود. به معنی‌ دیگر این شهروندان به طور ذاتی از بدو تولد به صرف اینکه در یک خانواده یارسانی به دنیا می‌آیند فاقد حقوق انسانی‌ و اولیه‌ای هستند که دیگر ایرانیان به طور معمولی‌ از آن حقوق بهره مندند.

این نامه شاید یکی‌ از معدود سندهایی باشد که نشان دهنده نقض سیستماتیک حقوق شهروندی چندین میلیون پیروان این آیین در ۳۶ سال گذشته است که از سوی یک مقام رسمی‌ جمهوری اسلامی به طور ضمنی‌ مطرح شده است. مردمی که هویت آنان به طور مستمر انکار می‌شود و به انحا و روش‌های گوناگون در معرض اسیمیلاسیون حکومتی قرار دارند
ahl hag