اسلامیزه کردن مناطق یارسانی و زیاتگاهای یارسانی

0
593
سالیان دور و درازی است که پیروان یارسان ، باور و اعتقادات دینی خود را بدون کم وکاستی از گذشتگان خود به دست نسل امروزی ما رسانده اند. با وجود حکومت های اسلامی حاکم بر مناطق جغرافیا یارسانی از دیر باز تا اکنون ، همیشه پیروان یاری مورد تفتیش باوری و هک حرمت شده اند. ولی کم مشاهده شده است که بخواهند و یا سعی بر آن داشته باشند که باور پیروان یارسانی را کم رنگ کنند ، دلایل زیادی وجود دارد که موجب حفظ و پاسبانی ، بدون کم وکاست این باور تا اکنون شده است . اما امروزه ما شاهد تلاش سازمانها و ارگانهای هستیم که سالیانه بودجه های هنگفتی از سرمایه ملی و مردمی توسط حکمرانان برای یک رنگ کردن یک جامعه دینی اسلامی و اسلامیزه کردن مناطق غیر اسلامی (از جمله یارسان) ، سرمایه گذاری می کنند.
این اتفاقات آنقدر نرم و ملایم صورت گرفته است که شاید خیلی از پیروان یارسان ، باور کردند که شاخه ای از اسلام به حساب می آیند آن چیزی که روحانیون اسلامی و سازمان اوقاف جمهوری اسلامی خواستند و تا حدودی به آن دست پیدا کردند.
تلاش اداره اوقاف استان کرمانشاه برای سیاحتی اماکن زیارتی یارسان:
سازمان اوقاف و امور خیریه ، نهاد اداره کننده موقوفات ، که رئیس این سازمان از طرف رهبر (ولی فقیه) تعیین می شود و رئیس کنونی این سازمان ، پیرو ولایت فقیه به اسم روحانی علی محمدی می باشد. پرونده و سوابق این شخص در این نزدیک به چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی ایران ، خود بیانگر این واقعیت است که هدف کلی ونهایی این شخص و سازمانی که او ریاست آن را بر عهده دارد فقط برای نفوذ به اعتقادات دینی ، اقلیت های دینی می باشد که پیروان یارسان و اماکن زیارتگاهی یارسان نیز از این قاعده مستثنی نبودند و نیستند.
اکنون بعد از چهار دهه از عمر حکومت جمهوری اسلامی ایران ، به لطف این سازمان ، اماکن یارسانی که مکان مقدسی برای پیروان یارسان به حساب می آید رفته رفته تبدیل به یک مکان تفریحی سیاحتی و پارک جنگلی شده است و دیگر طلسم آن شکسته و مکانی برای افراد بی خود که برای خوشگذرانی و کشیدن قلیان و نوشیدن مشروبات الکلی و به هم ریختن نظم و امنیت و حتی کثیف کردن محیط اطراف این اماکن تبدیل شده است و بسیار مشاهده کردیم در هنگام پخش نذورات
یارسانی برای گرفتن سهم نذری باعث هک حرمت به نذری و حتی مورد توهین و تمسخر از طرف آنها نیز شده ایم.
کتب اسلامی و عکس امامان شیعه در اماکن زیارتی یارسان:
احترام به تمامی باورها و اعتقادات دیگر ادیان ، همیشه برای پیروان یارسان از خود باور یارسانی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است . اما اینکه بارگاهای زیارتی یارسان را از کتاب قران و عکس امامان شیعه پر کردند تعریفی بجز هموار کردن افکار و باورهای یارسانی در همرنگ کردن و همسو کردن با باور اسلامی ، نخواهد داشت.
شاید خیلی ها بر این باور باشند که این اقدام یعنی قرار دادن قران در بارگاهای زیارتی به اجبار بوده است و این هیچ ضرری به یارسان نخواهد زد و اگر در برابر این اقدامات مقاومت و عکس العمل نشان دهیم ، متوجه ضررات و اتفاقات بزرگی خواهیم شد . اما سوال اینجاست که کدام بار ما مقاومت و یا عکس العمل در برابر این اقدامات از خود نشان دادیم که متوجه ضرر شده باشیم و بعد از آن به اجبار خواسته خود را بر ما تحمیل کرده باشند، آری گذاشتن قران در بارگاهای امامان یارسان هم ضرر به باور یارسانی میرساند و هم این را به اثبات می رساند که ما در قلب اعتقادات یارسانیمان کتاب قران داریم تا پیروان یارسانی سر سجده بر آن بگذارند تا اینکه دفتر دیوانه گورا و یا دفاتر دیگر یارسانی باشد و همیشه تصویر و اینگونه اتفاقات ذهن محققین دینی را متوجه خود میسازد ، که اگر از اسلام جدا هستند چرا قران را در مقبرهای بزرگان یارسان نگهداری و زیارت می شود.
وقتی سرنوشت اماکن زیارتی که سالیان سال در دست گذشتگان ما ، به شکل ساده و بدون نقش ونگاری نگهداری می شود به دست سازمانی به اسم سازمان اوقاف و امور خیریه برسد اینگونه میشود که ؛
“سلطان سهاک را به امام موسی کاظم وصل می کنند و شجره نامه سلطان سهاک را به امامان شیعه مرتبط می کنند و بر دیوارهای زیارتگاهای سلطان می چسپانند تا مدرکی باشد برای محققین دینی و برای آیندگان تا اثبات کنند شاخه ای از اسلام هستیم .
وقتی کردارهای نقدی پیروان یارسان که برای رفع حاجت اشتباهی به صندوق های سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی ریخته میشود تا جیب اشخاصی امثال علی
محمدی را پر کند، و زیارتگاهای یارسانی را با دست خود تبدیل به صندوقی کردیم برای سازمان اوقاف و امور خیریه که فقط اسم خیریه را به یدک می کشد.”
اگر دیروز یک جم خانه را به حسینه تبدیل کردند ، امروز قران را در مقبرهای پیران یارسان زیارت میکنیم و شاهد تبدیل شدن اماکن زیارتی به سیاحتی خواهیم بود و فردا چه پیش خواهد آمد هیچ مشخص نیست. نباید ساده از کنار این مسائل گذشت ، بیاید با خود رو راست باشیم و این سوال را از خود بپرسم که آیا درجه ایمان یارسانی پیروان یارسانی امروز و پیروان یارسانی دیروز در یک سطح است ؟
مطمئنا خیر! مشکل کار کجاست؟………
وقتی به انتظار چندرقاض پول اداره اوقاف و اموره خیره ، برای نوسازی بارگاهای یارسانی بودیم و تلاش میکردیم که بارگاهای ما در لیست امامزادهای رسمی ثبت شود ، این گونه خواسته ها هم انتظار میرود از طرف جمهوری اسلامی ایران تا اهداف خود را در این گونه اماکن پی ریزی کنند، و این در حالی است که تمام مناطق یارسان نشین چه از بار مالی و کمک های مالی و چه از بار کمک های مردمی وهمت های مردی برای نوسازی اماکن زیارتی ، از هیچ کمکی دریغ نکردند و دست دارز کردند به سمت نظام حکومتی این گونه پیامدهای خواهد داشت.
در دهه های گذشته و قبل از به وجود آمدن سازمان اوقاف و امور خیریه ، نه قرانی در بارگاهای یارسانی بود و نه بنری از رهبران حکومت جمهوری اسلامی ایران ، بر دیوارهای بارگاه سلطان سهاک آویزان بود و نه بر دیوار زیارتگاه سلطان سحاک ، شجره نامه موسی کاظم کاشی کاری شده بود و نه زیارتگاه سلطان و بابا یادگار سیاحتی شده بود و نه در محرم و صفر پرچم سیاه بر بارگاهای زیارتی علم می شد.
سیروس سنجابی
22/1/2017