کردستان باشور (عراق) خواستار عدم مشارکت نیروهای ترکیه در عملیات موصل شد

0
262

مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت در اقلیم کردستان باشور (عراق)از همه نیروها و گروه‌های مسلح غیر رسمی درخواست کرد از شرکت در عملیات نظامی آزادسازی موصل پرهیز کنند.

 دفتر «مسرور بارزانی» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف در این دیدار آخرین تحولات مبارزه با داعش و پیشرفت چشمگیر نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق در آزادسازی موصل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بارزانی در این دیدار تصریح کرد: «گروه‌های مسلحی که خارج از چارچوب نهادهای قانونی فعالیت می‌کنند نباید هیچ نقشی در عملیات آزادسازی موصل و بعد از آن داشته باشند».

آنکارا، علیرغم هشدارهای مکرر دولت عراق مبنی بر عدم دخالت در مسائل داخلی این کشور، بارها اعلام کرده که حق خود را برای دخالت در عملیات نظامی موصل محفوظ می‌داند.

ترکیه وضعیت شهر موصل را مرتبط با «امنیت ملی» خویش قلمداد کرده و مدعی است بغداد پس از آزادی موصل، قادر به برقراری امنیت در این شهر نخواهد بود.

در مقابل این ادعاها و اظهارات مداخله‌جویانه مسئولان ترکیه، «جبار یاور» دبیرکل وزرات پیشمرگه  کردستان باشور (عراق)ا در آغاز عملیات موصل اعلام کرده بود: هر نیرویی خارج از توافق و برنامه‌ریزی صورت گرفته بخواهد در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند از سوی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی هدف قرار خواهد گرفت چرا که به عنوان نیروهای ناشناخته تعریف خواهند شد؛ برای همین نیز ارتباط تنگاتنگی بین نیروهای زمینی و هوایی وجود دارد.