نوزدهم اردیبهشت ماه سال 96، پایان حبس ده ساله ی محمد صدیق کبودوند

0
182
نوزدهم اردیبهشت ماه سال 96، پایان حبس ده ساله ی محمد صدیق کبودوند
براساس تقویم زندان مدت حبس مؤسس سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان نوزدهم اردیبهشت ماه امسال پایان می یابد. اگرچه طی سال های حبس چندین پرونده قضایی در استان های کُردستان ، آذربایجان غربی و تهران علیه ایشان گشوده شد.بر طبق قانون مجازات اسلامی حداکثر حبس که از احکام قضایی مزبور می تواند برای آقای کبودوند اعمال و اجرا گردد، ده سال حبس می باشد که وی این ده سال حبس را تحمل نموده است، بنابراین روز نوزدهم اردیبهشت ماه امسال روز پابان حبس قانونی ایشان است.

کِمیته تحقیق بازداشت‌های خودسرانه ملل متحد در قطعنامه ای تأسیس سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان و فعالیت‌های سازمان و شخص آقای کبودوند را قانونی و منطبق با تعهدات حقوق بشری ایران شناخته‌ وحکم ده سال حبس برای ایشان را خودسرانه و غیرقانونی اعلام نموده بود و دولت ایران را به آزادی بدون فوت وقت کبودوند فراخوانده و تصویب نموده که بابت جبران خسارت‌های روحی و روانی، جانی و مالی وارده بر کبودوند و خانواده اش باید به وی غرامت بپردازد.

محمد صدیق کبودند از دهم تیرماه سال 1386 بازداشت و زندانی‌شده است. دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان وی را به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یک سال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم کرد که در شعبه 56 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تأسیس سازمان، مورد تائید قرارگرفته و قطعی شده بود.

وی در پرونده مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری، به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه پیام مردم» توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، 5 سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به 6 ماه تقلیل یافت.

باوجود پیگیری زیاد و قول مسئولین قضایی هنوز قانون تجمیع جرائم درباره پرونده وی اعمال نشده است. مطابق ماده 134 قانون مجازات جدید، در صورت تجمیع جرائم، تنها حکم ده‌ساله آقای کبودند قابلیت اجرا دارد و حبس شش‌ماهه او اجرا نخواهد شد. آقای کبودند پرونده‌ای نیز مربوط به انتشار کتابچه‌ای در مورد زنان و نقض حقوق آنان در ایران، در دادگاه انقلاب آذربایجان غربی داشت که از این اتهام تبرئه شد.

کبودند در طی دوران حبس بارها دست به اعتصاب غذا زد، از جمله اعتصاب غذای  59 روزه برای دیدار با فرزند بیمارش و همچنین اعتصاب غذای  34 روزه در اعتراض به پرونده سازی های اخیر که روز چهارم خردادماه 1395 در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد و با تبرئه وی از اتهامات وارده، پایان یافت.

سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان،خانواده، همکاران و دیگر فعالان سیاسی و مدنی، امیدوار هستند نوزدهم اردیبهشت ماه امسال شاهد آزادی، این آزاده ی حقوق بشر کُردستان و ایران باشند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان

جمعه15 اردیبهشت 1396-  5می 2017