نظرات و فتاوی مراجع تقلید اسلام در رابطه با پیروان دین یارسان

0
505

نظرات و فتاوی مراجع تقلید اسلام در رابطه با پیروان دین یارسان.. یا ..اهل حق..

1- از  وب سایت دفتر آیت الله صافی گلپایگان شروع کنم دقیقا به نقل از ایشون :

معاشرت با فرقه موسوم به اهل حق

در شهر ما از زمان‌هاي قديم گروهي از مردم عقيده دارند كه خدا در حضرت علي عليه‌السلام  حلول كرده و به آن ايمان دارند و به علي اللهي مشهور هستند و به زبان تُركي نيز گوران مي‌خوانند و به فارسي به بيان خودشان اهل حق گفته مي‌شود. و از اين فرقه جماعت در شهر ايلخچي نيز زياد است و با هم رفت و آمد دارند و هفته‌اي يكبار در خانقاه جمع مي‌شوند و از كلام كشف‌الاسرار در جم خانه كه يكي از كتابهاي آنهاست براي سرسپردگان از آن قرائت مي‌شود و كتاب ديگري كه بنام چهل تنان يكبار در ۲۰۰۰ جلد در فروردين ۱۳۴۷ در چاپخانه درخشان بچاپ رسيده است. بعد از چاپ و توزيع كتاب مذكور عقايد آنها بر مردم آشكار گرديد بطوري كه به جمع‌آوري اين كتاب اقدام كردند، علايم ظاهري آنها اين است كه موي سبيل‌هايشان را اصلاً اصلاح نمي‌كنند و موي سبيل‌شان به دهانشان مي‌رود، زمانهاي قديم به علت آگاهي دادن روحانيت، مردم چندان با اهل اين فرقه معاشرت نداشتند و از آنها نه دختري مي‌گرفتند و نه دختري مي‌دادند و حتي قبرستان آنها جدا از قبرستان مسلمانان بود و مرده‌هاي خود را در قبرستان مخصوص دفن مي‌كردند ولي بعد از انقلاب اسلامي بخصوص در اين چند سال اخير كه صوفيگري را تبليغ مي‌كنند به خود جرئت داده و تشكيلاتي كار مي‌كنند و عقايد خود را مرموزانه ترويج و اشاعه مي‌دهند و از مسلمانان كساني هستند كه آگاهانه و يا ناآگاهانه دختران خود را به پسران اين فرقه (علي‌اللّهي) مي‌دهند و يا از افراد اين فرقه فاسد براي مراسمات مسلمانان آشپزي مي‌كنند و از اين فرقه يك نفر بدون تحقيق، شوراي شهر شده است و مردم در اين مسائل بلاتكليف مانده‌اند، لذا با ارسال چند صفحه از كپي كتاب دفتر آفرينش اسرار حقيقت از كتاب چهل تنان و صفحاتي چند از اعتقادات اهل حق از كتاب ايلخچي بحضور استدعا داريم از چگونگي معاشرت مسلمانان با اين فرقه باطل و فاسد و همچنين در مورد مشرك بودن آنها و انتخاب همسر و ازدواج با آنها ما را آگاه وبطور شفاف حكم شرعي آن را بيان فرمائيد.

در  سوال فرقه‌ي معروفه به اهل حق كه نمونه‌اي از عقائد آنها را ارسال داشته‌ايد از طريق حق منحرفند و جداً لازم است مؤمنين و مؤمنات از معاشرت و اختلاط با آنها اجتناب نمايند و ازدواج با آنها نيز حرام است

2- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی در بخش سوال و جواب:

 آیا پیروان فرقه اهل حق و على اللّهى‌ها، مسلمان محسوب مى‌شوند؟
– بعضى از آنها اظهار مى دارند که به یگانگى حق، و نبوّت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)ایمان دارند؛ این گروه مسلمانند، هر چند انحراف دارند، ولی بعضى دیگر چنین نیستند.
آیا خوردن غذای نذری اهل حق اشکال دارد؟
در صورتیکه آنها ضروریات اسلام را منکر باشند نمی توان از غذاهای آنها استفاده کرد.
 نماز و روزه نماز و روزه به شیوه اسلامی در مسلک اهل حق کاملاً مردود است و سلطان سهاک در مسائل عقیدتی تأکید کرده که روزه سه روز و نیاز به جای نماز قرار دارد. لذا در حقیقت مصداق دوزخیانند که خدای متعال می‌فرماید: «بهشتیان از دوزخیان می‌پرسند: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».

3- پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فاضل لنکرانی:

سؤال ۱۴۷۸:آيا يك نفر مسلمان شيعه مى‌تواند از خانواده اى كه موسوم به اهل حق مى باشند زن بگيرند و يا به آنها زن بدهد، با وصف آنكه صيغه عقد ازدواج بوسيله يك نفر شيعه خوانده شود؟

جواب: اگر نعوذبالله حضرت على (عليه السلام) را خدا بدانند يا منكر معاد باشند يا منكر يكى از ضروريات دين مثل نماز يا روزه باشند كافر و نجس مى باشند و زن دادن يا زن گرفتن از ايشان جايز نيست.

4-پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علی‌ خامنه‌ای:

س ۳۱۷: فرقه‏اى وجود دارد که خود را «على‌اللهى» مى‏نامند، يعنى اميرالمومنين على بن ابى طالب(عليه‌السلام) را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جاى نماز و روزه اعتقاد دارند. آيا اينها نجس هستند؟
ج: اگر اعتقاد داشته باشند که امير المومنين على بن ابى طالب(عليه‌السلام) خدا است «تعالى الله عن ذلک علوا کبيرا»، حکم آنها مانند غير مسلمانهايى است که اهل کتاب نباشند، يعنى کافر و نجس مى‏باشند.
س ۳۱۹: آنچه را که از طرف شيعيان دوازده امامى براى امام حسين(عليه‌السلام) يا اصحاب کساء(صلوات الله عليهم اجمعين) نذر مى‏شود، آيا جايز است به مراکزى که محل اجتماع پيروان فرقه «على اللهى» است داده شود، بنحوى که باعث احياء اين مراکز گردد؟
ج: اعتقاد به خدا بودن مولى‌الموحدين(عليه الصلوة والسلام) عقيده باطلى است و موجب مى‏شود که کسى که به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. کمک به ترويج اين عقيده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذرى در غير مورد نذر جايز نيست.
س ۳۲۶: اهل روستايى که من در آن تدريس مى‏کنم، نماز نمى‏خوانند؛ زيرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشکال دارد؟
ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ‌يک از ضروريات دين اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمى‏شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

در وب سایت مرکز ملی‌ پاسخگویی به سوالات دینی که وابسته به حوزه علمیه قم می‌باشد به نقل از آیت الله بهجت آمده است:
از مرحوم آیت الله بهجت  وقتی در رابطه اهل حق یا علی‌اللهی پرسش می‌شود که آیا آنان پاک‌اند یا نجس، پاسخ می‌دهد: نجس‌اند.
و همچنین در جای دیگری در همین وب سایت حوزه علمیه قم آمده است:
دختری بیست ونه ساله میباشم با مردی بامذهب اهل حق عقد نمودام حال نمی‌دونم عقد ما ازلحاظ شرعی مشکل دارد یانه؟
اگر اهل حق از فرقه‌ای باشد که (نعوذ بالله) علی علیه السلام را خدا می‌دانند يا منكر معاد باشند يا منكر يكى از ضروريات دين مثل نماز يا روزه باشند، كافر و نجس مى باشند و عقد شما هم باطل می باشد.
با دقت در افکار و عقاید آنان به خوبی روشن می‌گردد که مسلک و مذهب آنان بی‌پایه و اساس و باطل است.دولت- طبق مقررات- با گروه های انحرافی، مانند گروه علی الهی برخورد می کند.
در پایان لازم به یاد آوری است که تبعیض‌ها، اعدام‌ها، زندانی شدن‌ها  و فشارهای وارده  بر  پیروان دین یارسان در طی‌ ۳۵ ساله گذشته به دلایل گوناگونی کمترین انعکاس رسان‌ای داشته است و در اکثر موارد  متأسفانه به ثبت نرسیده و به سازمانهای حقوق بشری بین المللی گزارش نشده است.

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,