خشونت نیروهای دولتی علیه معترضان یارسان/بازداشت 35 نفر در مقابل مجلس ایران

0
523

ساعت 10 صبح امروز بدنبال فراخوان “مجمع مشورتی فعالین مدنی یارسان ” تجمعی اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد که با برخورد شدید نیروهای امنیتی و بازداشت بیش از 30 معترض همراه بود.

از چندین ماه پیش و به دنبال افزایش فشارهای حکومتی علیه جامعه یارسان ، شهروندان معتقد به آیین یاری دست در اعتراض های مسالمت آمیز خیابانی خود مطالبات یارسانیان از حکومت ایران را اعلام کردند و خواهان عملی شدن آنها شدند .

صبح امروز دهها معترض یارسان برای پیگیری مطالباتی که پیشتر اعلام کرده بودند با در دست گرفتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند که با یورش خشونت بار نیروهای امنیتی مواجه شدند.

فعالان یارسان از بازداشت نزدیک به 35 معترض خبر داده و اسامی شماری از بازداشت شدگان را اعلام کرده اند .

در چند ماه گذشته سه شهروند یارسان بنامهای محمد قنبری ، حسن رضوی و نیکمرد طاهری در اعتراض به توهین به آداب و رسوم مذهبی یارسانیان تن خود را به آتش کشیده و جان خود را از دست دادند.

گفته می شود قدرت طاهری و روح الله طاهری، برادران نیکمرد طاهری در بین بازداشت شدگان امروز مقابل مجلس هستند.

اقلیت دینی یارسان در قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت دینی به رسمیت شناخته نشده است و با ممنوعیت ها و محدودیتهای شدید اجتماعی و فرهنگی روبرو مانده اند.

پیروان آیین یارسان عموما در استان‌هایی مانند کرماشان،‌ همدان،‌ آذربایجان ، لرستان، مازندران و تهران سکونت دارند.

اسامی برخی از بازداشت شدگان امروز در تهران بدین ترتیب است : سید امین عباسی، مسعود الماسی، فرید سلیمانی، حمیرا طاهری، فریدون سپاسه، افشار خالقی، آرمان علیون، حمداله محمودی، خلیل قزوینه ، سید امیر بی باک، خیراله حق جویان، فریدطاهری، مهراب اسرافیلی، ابراهیم بذله، فرشید ندیمی، سید حسین افضلی، احسان نادری، بهمن صبوری، داود عزیزی، ، بهزاد طاهریان، عباس فقیری ، قدرت طاهری و روح الله طاهری .anf

3bd1d53df1b9e568112659ff612b523a